BPMN چیست؟
زبان مدلسازی بصری برای برنامههای تحلیل کسبوکار و مشخص کردن گردشهای کاری فرآیند سازمانی است، که یک نماد استاندارد باز برای نمودارهای جریانی گرافیکی است که برای تعریف گردشهای کاری فرآیند کسبوکار استفاده میشود. این گرافیک محبوب و شهودی است که برای همه ذینفعان تجاری، از جمله کاربران تجاری، تحلیلگران تجاری، توسعه دهندگان نرم افزار و معماران داده به راحتی قابل درک است.
تاریخچه BPMN
BPMN از ترکیب چندین نماد مدل سازی کسب و کار به دست می آید. در ابتدا توسط ابتکار مدیریت فرآیند کسب و کار (BPMI) در سال 2004 منتشر شد، BPMN اکنون توسط OMG از زمان ادغام این دو سازمان در سال 2005 نگهداری می شود. BPMI با OMG، گروه مدیریت اشیا ادغام شد. یک سند مشخصات BPMN توسط OMG در فوریه 2006 منتشر شد. نسخه 2.0 BPMN در سال 2010 توسعه یافت و نسخه واقعی مشخصات در دسامبر 2013 منتشر شد. آخرین نسخه ( BPMN 2.0.2 ) به طور رسمی توسط ISO منتشر شده است. به عنوان استاندارد ویرایش 2013: ISO/IEC 19510 .
مزایای BPMN
BPMN به ما این امکان را می دهد که فرآیندهای تجاری یک سازمان را به روشی واضح و منسجم ثبت و مستند کنیم که تضمین می کند ذینفعان مربوطه، مانند صاحبان فرآیند و کاربران کسب و کار در این فرآیند مشارکت دارند. بنابراین، تیم می تواند به هر مسئله ای که در فرآیندها شناسایی شده است به طور موثرتری پاسخ دهد. BPMN نمادهای جامع و در عین حال غنی را ارائه می دهد که به راحتی توسط ذینفعان فنی و غیر فنی قابل درک است. مدل سازی فرآیند کسب و کار مزایای مهمی را برای شرکت ها و سازمان هایی مانند موارد ذکر شده در زیر فراهم می کند.
- یک استاندارد صنعتی که توسط کنسرسیوم OMG، یک گروه صنعتی غیرانتفاعی توسعه یافته است
- به کسب و کارها توانایی تعریف و درک رویه های خود را از طریق نمودارهای فرآیند کسب و کار می دهد
- برای ارائه یک نماد استاندارد که به راحتی برای همه سهامداران تجاری قابل درک باشد
- برای پر کردن شکاف ارتباطی که اغلب بین طراحی و پیاده سازی فرآیند کسب و کار رخ می دهد
- یادگیری ساده است اما به اندازه کافی قدرتمند است که پیچیدگی های بالقوه یک فرآیند تجاری را به تصویر بکشد
هدف BPMN
- کارشناسان فنی مسئول اجرای فرآیند
- تحلیلگران کسب و کار که فرآیندها را ایجاد و بهبود می بخشند
- مدیرانی که بر فرآیندها نظارت و کنترل می کنند
مروری بر BPMN
دانستن نحوه عملکرد کسب و کار اولین و حیاتی ترین مرحله بهبود فرآیند کسب و کار است. مدل و نماد فرآیند کسبوکار (BPMN)، یک نمایش گرافیکی از گردشهای کاری کسبوکار ارائه میکند که هر کسی، از تحلیلگر کسبوکار گرفته تا ذینفعان، به راحتی میتواند آن را درک کند. کمک به تجزیه و تحلیل فرآیند کسب و کار و بهبود فرآیندهای کسب و کار.
هر فرآیندی که با BPMN توصیف میشود بهعنوان تعدادی از مراحل (فعالیتها) نشان داده میشود که در نتیجه یا همزمان بر اساس قوانین تجاری خاص انجام میشوند. به فرآیند “سفارش آنلاین” نگاهی بیندازید که می تواند در یک فروشگاه آنلاین که سفارشات را در وب انجام می دهد استفاده شود.
نماد BPMN
در BPMN، فرآیندها با استفاده از نمودارهایی با یک سری عناصر گرافیکی توصیف می شوند. چنین ارائه بصری درک منطق یک فرآیند را برای کاربران آسان می کند.
BPMN اساساً برای طراحی و خواندن نمودارهای ساده و پیچیده فرآیندهای تجاری توسعه یافته است. برای آن، استاندارد BPMN عناصر گرافیکی را بر اساس دسته بندی طبقه بندی می کند: در نتیجه، عناصر به راحتی توسط کاربرانی که با نمودارهای فرآیند کسب و کار کار می کنند، شناسایی می شوند.
سازه های اساسی
پنج دسته اصلی از عناصر BPMN وجود دارد. هر یک از آنها جنبه منحصر به فرد فرآیند کسب و کار را نشان می دهد.
شناگران
Swimlanes ظروف گرافیکی هستند که شرکت کنندگان یک فرآیند را نشان می دهند. دو نوع سکوی شنا وجود دارد – استخر و لاین.
اجزا
اتصال اشیاء
اشیاء جریان جدا نمی شوند، بلکه به منظور تشکیل یک جریان به هم متصل می شوند. اتصال دهنده هایی که اجسام جریان را به هم متصل می کنند، اشیاء اتصال نامیده می شوند. چهار نوع شیء متصل وجود دارد: جریان های دنباله ای، جریان های پیام، تداعی ها و تداعی های داده.
داده ها
داده ها عمدتاً اطلاعات مورد نیاز یا تولید شده در هنگام اجرای یک فرآیند تجاری هستند. چهار نوع داده وجود دارد: اشیاء داده، ورودی داده، خروجی داده و ذخیره داده ها.
BPMN Swimlanes
اشیاء Swimlane (معروف به Swimlanes) در BPMN جعبه های مستطیلی هستند که نشان دهنده شرکت کنندگان در یک فرآیند تجاری هستند. یک swimlane ممکن است شامل اشیاء جریانی باشد که توسط آن خط (شرکت کننده) انجام می شود، به جز جعبه سیاه که باید بدنه خالی داشته باشد (در ادامه در این آموزش در مورد جعبه سیاه صحبت خواهیم کرد). شناورها ممکن است به صورت افقی یا عمودی چیده شوند. آنها از نظر معنایی یکسان هستند اما فقط در بازنمایی متفاوت هستند. برای شناگران افقی، فرآیند از چپ به راست جریان دارد، در حالی که فرآیند در شناگران عمودی از بالا به پایین جریان دارد. نمونه هایی از swimlanes عبارتند از: مشتری، بخش حساب، دروازه پرداخت و تیم توسعه.
دو نوع شناگر وجود دارد: استخر و لاین.
استخرها
استخرها نشان دهنده شرکت کنندگان در یک فرآیند تجاری هستند. این می تواند یک نهاد خاص (مثلاً بخش) یا یک نقش (مثلاً دستیار مدیر، پزشک، دانشجو، فروشنده) باشد.
در داخل یک استخر، عناصر جریان وجود دارد. آنها نشان دهنده کارهایی هستند که استخر باید تحت فرآیند مدل سازی انجام دهد. با این حال، یک نوع استخر وجود دارد که اصلاً محتوایی ندارد. به استخر جعبه سیاه معروف است. مخزن بلک باکس اغلب برای مدل سازی موجودیت های خارج از فرآیند کسب و کار استفاده می شود.
از آنجایی که خارجی است، جریان داخلی آن هیچ تاثیری بر فرآیند مدلسازی ندارد، بنابراین میتوان از آن صرفنظر کرد و یک جعبه سیاه تولید کرد. BPD (نمودار فرآیند کسب و کار) زیر نمونه ای از یک استخر جعبه سیاه را به شما نشان می دهد. مشتری یک جعبه سیاه است. از آنجایی که فرآیند بر نحوه تهیه غذا توسط سرآشپز متمرکز است، کاری که مشتری انجام می دهد به هیچ وجه به علاقه فرآیند نیست. استفاده از جعبه سیاه بستگی به دیدگاهی دارد که فرآیند در پیش می گیرد. اگر نیاز به مدل سازی فرآیند نحوه سفارش مشتری دارید، جریان مشتری مدل
میشود.
خطوط
خطوط زیر پارتیشن استخرها هستند. به عنوان مثال، هنگامی که شما یک بخش استخر دارید، ممکن است رئیس بخش و منشی عمومی به عنوان مسیر داشته باشید. همانند استخرها، میتوانید از خطوط برای نشان دادن موجودیتها یا نقشهای خاصی که در فرآیند دخیل هستند استفاده کنید.
استفاده از جعبه سیاه بستگی به دیدگاهی دارد که فرآیند در پیش می گیرد. اگر نیاز به مدل سازی فرآیند نحوه سفارش مشتری دارید، جریان مشتری مدل می شود.
خطوط ممکن است حاوی خطوط دیگری باشند تا در صورت نیاز ساختار تودرتو تشکیل دهند. با این حال، BPMN در درجه اول به شما در مدل سازی فرآیند کسب و کار کمک می کند. سعی نکنید خطوط تودرتو را فقط برای مدل سازی ساختار سازمان خود بسازید. اگر می خواهید ساختار سازمان را مدل کنید، به جای آن از نمودار سازمانی استفاده کنید.
فعالیت ها
فعالیت ها کارهایی هستند که در یک فرآیند تجاری انجام می شوند. آنها به صورت مستطیل گرد نشان داده شده اند، با نام هایی که کارهایی که باید اجرا شوند را توصیف می کنند.
دو نوع فعالیت وجود دارد: وظیفه و فرآیند فرعی. وقتی میخواهیم یک کار اتمی را مدلسازی کنیم که نمیتوان آن را بیشتر تجزیه کرد یا انجام آن معنی ندارد، از یک کار استفاده میکنیم.
از سوی دیگر، زمانی که میخواهیم یک کار غیر اتمی و پیچیده را که بتوان آن را به کارهای کوچکتر تبدیل کرد، مدلسازی کرد، از یک فرآیند فرعی استفاده میکنیم. یک فرآیند فرعی را می توان به سطح دیگری از جزئیات تقسیم کرد. به همین دلیل، یک فرآیند فرعی معمولا حاوی BPD دیگری است که جزئیات آن را مدلسازی می کند.
توجه داشته باشید که انتخاب کار یا فرآیند فرعی فقط به این نیست که یک کار چقدر پیچیده است، بلکه به این بستگی دارد که چقدر باید در مورد کار بدانید. اگر مشتری هستید، احتمالاً نمی خواهید بدانید پرداخت شما چگونه پردازش می شود. با این حال، اگر شما فروشگاه هستید، نحوه پردازش پرداخت مشتری مهم می شود.
مناسبت ها
رویدادها چیزی هستند که اتفاق میافتند و ممکن است بر فرآیند کسبوکار تأثیر بگذارند. یک رویداد می تواند خارجی یا داخلی باشد. تا زمانی که می توانند بر فرآیند مدل سازی تأثیر بگذارند، باید مدل سازی شوند. رویدادها به صورت دایره ای نشان داده می شوند. در برخی موارد، آیکون هایی در دایره ها وجود دارد که نوع محرک رویداد را نشان می دهد.
سه نوع رویداد وجود دارد: رویداد شروع، رویداد میانی و رویداد پایان. ماشه را می توان برای هر یک از آنها مشخص کرد تا نشان دهد در چه شرایطی یک رویداد راه اندازی می شود.
هر فرآیند باید یک رویداد شروع داشته باشد تا شروع فرآیند کسب و کار را نشان دهد. این به خوانندگان اجازه می دهد تا در BPD محل شروع فرآیند را پیدا کنند. علاوه بر این، رویداد پایانی برای نشان دادن جایی که یک فرآیند تجاری تکمیل میشود و رویداد میانی مسئول هدایت جریان کسبوکار بر اساس رویدادی است که مشخص میکند، استفاده میشود. رویداد میانی را میتوان به یک اکتیویتی برای مدلسازی رویدادی که ممکن است در حین اجرای آن اکتیویتی رخ دهد وصل کرد و همچنین ممکن است توسط یک شیء اتصال برای مدلسازی رویدادی که ممکن است پس از اجرای عنصر جریان قبل اتفاق بیفتد، متصل شود. در ادامه در این آموزش با جزئیات بیشتری صحبت خواهیم کرد.
به مثال زیر دقت کنید. این به شما ایده هایی در مورد نحوه عملکرد رویدادها می دهد. اساساً نمودار این است که وقتی سفارشی را دریافت می کنیم، شروع به پردازش آن می کنیم. اگر و فقط اگر محدودیت اعتباری باقی نمانده باشد، مشکل را بررسی می کنیم. هنگامی که سفارش پردازش شد یا مشکل شناسایی شد، فرآیند به پایان می رسد.
دروازه ها
دروازه ها مسئول کنترل چگونگی جریان یک فرآیند تجاری هستند. آنها به شکل الماس نشان داده شده اند. در یک فرآیند، کار برای انجام و خروجی ممکن است تحت شرایط مختلف خارجی یا داخلی متفاوت باشد. به عنوان مثال، تخفیف فقط به یک خریدار VIP ارائه می شود اما به شخص دیگری ارائه نمی شود. دروازه جایی است که شرایط ارزیابی می شود و تصمیم گیری می شود.
در اینجا چند نوع معمولی از دروازه ها آورده شده است:
دروازه انحصاری مبتنی بر داده، همچنین به عنوان دروازه انحصاری شناخته می شود، برای کنترل جریان فرآیند بر اساس داده های فرآیند داده شده استفاده می شود. هر جریان خروجی که از دروازه متصل می شود با یک شرایط مطابقت دارد. جریان با شرایط راضی طی می شود. فقط یک جریان عبور خواهد کرد.
از دروازه فراگیر می توان برای ایجاد مسیرهای موازی استفاده کرد. شرایط تمام جریان خروجی ارزیابی می شود. تمام جریانهایی که نتیجه مثبت دارند، عبور خواهند کرد. بنابراین، در صورت برآورده شدن شرایط متعدد، ممکن است منجر به اجرای جریان های متعدد شود.
دروازه موازی برای مدل سازی اجرای جریان های موازی بدون نیاز به بررسی شرایط استفاده می شود. به عبارت دیگر، تمام جریان های خروجی باید به طور همزمان اجرا شوند.
دروازه مبتنی بر رویداد برای مدلسازی مسیرهای جایگزین که بر اساس رویدادها هستند استفاده میشود. به عنوان مثال، برای منتظر ماندن برای پاسخ کسی، برای تعیین مسیر عبور یا بله یا خیر لازم است. بنابراین دروازه توسط دو رویداد میانی متصل با محرکهای پیام دنبال میشود، که یکی نشاندهنده پیام بله و دیگری برای No است. وقتی یکی از رویدادها راهاندازی شد، جریانی که پس از آن رویداد انجام میشود گرفته میشود. تمام رویدادهای دیگر و جریان های دنبال شده از آنها دیگر معتبر نخواهند بود.
جریان های دنباله ای
جریان توالی برای اتصال استفاده می شود. در خط یکدست با نوک پیکان نشان داده شده است. ترتیب عناصر را نشان می دهد.
شما فقط می توانید از جریان توالی برای اتصال عناصر در یک استخر استفاده کنید: یا در همان استخر/خط، یا در بین خطوط در همان استخر. اگر میخواهید عناصر را در میان استخرها به هم وصل کنید، نمیتوانید از جریان دنبالهای استفاده کنید، بلکه از جریان پیام استفاده کنید.
جریان پیام
در BPMN، ارتباط بین استخرها با استفاده از پیام حاصل می شود. جریان پیام برای نشان دادن جریان پیام ها بین استخرها یا عناصر بین استخرها استفاده می شود. یک جریان پیام به صورت نقطه چین با سر فلش نشان داده شده است. چند نمونه از پیامی که بین استخرها جریان دارد: فکس، تلفن، ایمیل، نامه، اطلاعیه، فرمان.
شما فقط می توانید از جریان توالی برای اتصال عناصر در یک استخر استفاده کنید: یا در همان استخر/خط، یا در بین خطوط در همان استخر. اگر میخواهید عناصر را در میان استخرها به هم وصل کنید، نمیتوانید از جریان دنبالهای استفاده کنید، بلکه از جریان پیام استفاده کنید.
داده ها
اغلب، هنگام اجرای یک فرآیند تجاری، ممکن است داده هایی در طول یا پس از پایان فرآیند تولید شود. برای مثال، اجرای موفقیتآمیز وظیفه Place Order دادههایی مانند سفارش خرید، فاکتور، رسید، و غیره را تولید میکند. در BPMN، دادهها را میتوان با انواع مختلفی از اشیاء داده مانند اشیاء داده، ورودی داده، خروجی داده و فروشگاه های داده یک راه کاملاً تعریف شده برای مدیریت وضعیت های داده مانند نمونه سازی، تکمیل، حذف و غیره وجود دارد.
گروه ها
گروه جعبهای است با حاشیههای نقطهای که به مدلسازان مکانیزمی برای گروهبندی اشکال بر اساس دستههای مختلف ارائه میدهد.
حاشیه نویسی متن
یک حاشیه نویسی متنی را می توان برای افزودن جزئیات بیشتر به جریان اشیاء در یک BPD استفاده کرد. این جریان را تحت تأثیر قرار نمی دهد اما جزئیاتی در مورد اشیاء درون یک جریان ارائه می دهد.
BPMN – یک مثال
شرکت آب مقطر True Aqua یکی از تامین کنندگان آب مقطر جوان در این شهر است. آنها آب مقطر را برای تجارت و استفاده خانگی می فروشند. اکنون شرکت آب مقطر True Aqua می خواهد سهم بازار خود را از 5 درصد به 10 درصد در 12 تا 18 ماه آینده افزایش دهد. برای رسیدن به این هدف، آنها در تلاش هستند تا راه هایی را برای افزایش کارایی عملیاتی و جلب رضایت مشتریان بیشتر بیابند.
در نتیجه، شرکت آب مقطر True Aqua تصمیم گرفته است روند سفارش آب مقطر خود را بهبود بخشد. اکنون، شما یک تحلیلگر تجاری هستید که مسئولیت این ماموریت را بر عهده دارید. پس از ملاقات با شرکت آب مقطر True Aqua، اطلاعات زیر را در مورد فرآیند سفارش جمع آوری کرده اید. بیا یک نگاهی بیندازیم.
شکل زیر نمودار فرآیندهای تجاری فرآیند تحویل آب مقطر شرکت آب مقطر واقعی آب است.
طبق نمودار، مشتریان می توانند برای سفارش آب مقطر یا با خط تلفن سفارش تماس بگیرند و یا برای ما ایمیل ارسال کنند. در حال حاضر 90 درصد از سفارشات از طریق تماس تلفنی انجام می شود، در حالی که 10 درصد سفارشات از طریق ایمیل انجام می شود. دستیار خدمات مشتری که سفارش را دریافت می کند بررسی می کند که آیا مشتری یک مشتری فعلی است یا یک مشتری جدید. اگر مشتری قبلاً سفارش نداده باشد، دستیار خدمات مشتری قبل از پردازش سفارش برای او یک حساب کاربری ایجاد می کند.
تحویل آب مقطر هفته ای یکبار در روزهای چهارشنبه هر هفته انجام می شود. بنابراین، هر چهارشنبه صبح، دستیار خدمات مشتری سفارشات را برای تحویل به بخش تدارکات ارسال می کند. هنگامی که مدیر بخش تدارکات سفارشات را دریافت کرد، با تعیین کارگران برای مدیریت سفارشات مختلف، چاپ و ارسال برنامه، تحویل را ترتیب می دهد. کارگران تماس ها را دریافت می کنند و بر اساس آن آب را به مشتری تحویل می دهند.
[…] بر این، انتقال سریع دانش وجود دارد زیرا اسناد BPMN 2.0 به راحتی قابل رمزگشایی هستند. با این حال، BPMN 2.0 […]