برنامه ریزی ظرفیت مورد نیاز (CRP)

برنامه ریزی نیازهای ظرفیت

برنامه ریزی ظرفیت مورد نیاز (CRP) چیست؟

برنامه ریزی نیازهای ظرفیت (CRP) فرآیند تشخیص ظرفیت تولید موجود یک شرکت و اینکه آیا می تواند اهداف تولید خود را برآورده کند یا خیر است. روش CRP ابتدا برنامه تولید برنامه ریزی شده شرکت را ارزیابی می کند. سپس، برنامه ریزی نیازمندی های ظرفیت، این زمان بندی را در مقابل قابلیت های تولید واقعی شرکت می سنجد تا ببیند آیا ظرفیت فعلی می تواند با موفقیت برنامه تولید موجود را برآورده کند یا خیر.

درک برنامه ریزی ظرفیت مورد نیاز

برنامه ریزی نیازهای ظرفیت فرآیندی است که از طریق آن یک شرکت – عمدتاً در زمینه تولید – مشخص می کند که چه مقدار محصول باید تولید کند و تعیین می کند که آیا توانایی تحقق اهداف تولید خود را دارد یا خیر .

شما همچنین می توانید CRP را به عنوان یک ابزار مدیریتی که مبتنی بر استفاده کارآمد از منابع یک شرکت با پیش بینی دقیق انتظارات تولید آن است، درک کنید. اگر شرکتی متوجه شود که ظرفیت تولیدش ناکافی است، ممکن است اهداف تولید خود را تغییر دهد یا اقدامات دیگری را برای مطابقت دادن انتظارات با ظرفیت انجام دهد – که می تواند شامل قرارداد با شرکت دیگری باشد که ظرفیت مازادی برای رسیدگی به تولیدش دارد.

  • برنامه ریزی نیازهای ظرفیت (CRP) فرآیند تشخیص ظرفیت تولید یک شرکت و اینکه آیا می تواند اهداف تولید خود را برآورده کند یا خیر است.
  • انجام تجزیه و تحلیل CRP یک ابزار مدیریتی حیاتی است، زیرا به شرکت کمک می کند تا بداند آیا می تواند تقاضا برای محصول خود را برآورده کند یا خیر.
  • برنامه ریزی نیازهای ظرفیت نیز نام یک برنامه کاربردی سازمانی است – نرم افزاری که فرآیند CRP را برای یک شرکت مدیریت می کند.

چرا CRP مهم است؟

بخش بزرگی از موفقیت یک شرکت در برنامه ریزی برای آینده است. بدون یک برنامه محکم، یک صاحب کسب و کار ممکن است با مشکلات پیش بینی نشده مواجه شود، از جمله مواردی که می تواند بر سود نهایی آن تأثیر بگذارد .

برنامه ریزی نیازهای ظرفیت هم پیامدهای بلندمدت و هم کوتاه مدت برای موفقیت یک شرکت دارد. در کوتاه مدت، اعداد فروش ماهانه و سه ماهه به شدت تحت تأثیر آمادگی شرکت برای فراز و نشیب های منظم تقاضای مشتریان است. ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای مشتری اغلب به معنای از دست دادن مشتریان در مقابل رقابت است. در دراز مدت، CRP می تواند به تصمیم گیری در مورد میزان سرمایه گذاری یک شرکت بر روی کارکنان، مواد و تجهیزات خود کمک کند.

اختلاف بین برآورد ظرفیت و بازده تولید واقعی می‌تواند منجر به کمبود محصولات یا پرسنل شود که می‌تواند باعث تاخیرهای طولانی در تحویل شود و حتی سفارش‌های برخی از مشتریان را به طور کامل تکمیل نکند. CRP ضعیف همچنین می تواند منجر به عرضه بیش از حد شود ، که در آن موجودی استفاده نشده، درآمد شرکت را بهم می زند و درآمدهای گزارش شده را کاهش می دهد.

رویه های CRP

کسب و کارها به طور کلی برنامه های مورد نیاز ظرفیت خود را بر اساس عوامل فردی از جمله صنعت و بخش خود توسعه می دهند . با این حال، ما ممکن است به طور کلی CRP را به سه بخش ابتدایی دسته بندی کنیم: تعیین الزامات سطح خدمات، تجزیه و تحلیل ظرفیت فعلی و برنامه ریزی برای آینده.

تعیین الزامات در سطح خدمات

یک کسب‌وکار ممکن است کار خود را به دسته‌هایی تقسیم کند و انتظارات کاربران را از نحوه انجام آن کار کمیت کند:

  • ایجاد بار کاری : حجم کاری را با توجه به اینکه چه کسی کار را انجام می دهد، نوع کار انجام شده یا فرآیند کار سازماندهی کنید.
  • تعیین واحد کار : تعریفی از خدمات رضایت بخش برای هر بخش از کار ایجاد کنید. حجم کار، منابع مورد نیاز برای انجام کار را اندازه گیری می کند، و واحد کار، مقدار کار تکمیل شده را اندازه گیری می کند.
  • تنظیم سطوح خدمات : یک قرارداد سطح خدمات (SLA) پارامترهای قابل قبول بین ارائه دهنده و مصرف کننده را تعیین می کند.

تجزیه و تحلیل ظرفیت فعلی

در اینجا مراحلی وجود دارد که یک کسب و کار می تواند برای تجزیه و تحلیل سیستم های تولید خود و حجم کاری فردی آنها انجام دهد: 

  • اندازه گیری موارد ارجاع شده در SLA را با اهداف آنها مقایسه کنید
  • میزان استفاده از منابع مختلف سیستم را بررسی کنید
  • تجزیه و تحلیل کنید که چه حجم کاری کاربران اصلی هر منبع هستند
  • تعیین کنید که هر حجم کاری زمان خود را در کجا صرف می کند تا ببینید کدام منابع بیشترین زمان پاسخگویی را برای هر بار کاری می گیرند.

برای آینده برنامه ریزی کنید

  • یک برنامه آینده را بر اساس الزامات پردازش پیش بینی شده برای جلوگیری از غلبه بر سیستم قرار دهید.
  • میزان کار ورودی مورد انتظار در یک دوره زمانی مشخص را تعیین کنید.
  • پیکربندی سیستم بهینه برای رضایت سطوح خدمات برای این دوره.

برنامه ریزی نیازهای ظرفیت در IMT

با این حال، برخی از شرکت‌ها ممکن است برای کمک به اجرای CRP خود از بسته‌های نرم‌افزاری استفاده کنند. در فناوری مدیریت اطلاعات (IMT) ، برنامه ریزی نیازهای ظرفیت به یک برنامه کاربردی سازمانی اشاره دارد . در اصل، نرم افزار فرآیند CRP را برای شرکت مدیریت می کند. بسته به داده های ورودی توسط مدیریت، نرم افزار CRP می تواند یک برنامه تولید شخصی ایجاد کند که شامل نیروی کار، مواد، سیستم ها و سایر منابع است.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
Avatar for امیرحسین لهراسبی
1 نظرات